Ako cestovať na Filipíny čo najlacnejšie

Ak viete, že chcete ísť do Ázie, ale je vám viacmenej jedno kedy pôjdete, velmi sa oplatí sledovať portály ktoré upozorňujú na akciové ceny alebo chybné tarify leteniek. Na slovensku je najlepší portál Letenky za babku, kde sa denne objavujú akciové ponuky do celého sveta. Prednedávnom sa dalo dostať do Thajska za neuveriteľných 12 eur ak by sa znova objavila podobná ponuka, neváhal by som.

Oplatí sa sledovať portály ktoré upozorňujú na akciové ceny

Akonáhle už ste v Juhovýchodnej Ázii, okolité lety stoja málo, budú vás stáť cca 100 eur za let pri dlhších trasách, o niečo menej pri kratších. Odporúčal by som nízkonákladovky ako Cebu Pacific alebo Airasia – tie majú dobré renomé a často ponúkajú rôzne promo akcie.

Ak sa vám nepodarí vo vybrané dátumy vychytať super akciu či chybný tarif, je viacero leteckých trás a spoločností, ktoré operujú lety na Filipíny. Vývoj leteniek sme sledovali pár mesiacov pred odletom. Skúsim zbežne opísať varianty nad ktorými sme rozmýšľali.

Jednosmerná vs. obojsmerná letenka

Keďže sme plánovali ísť na dlhšie, rozhodovali sme sa medzi letenkou jednosmernou a obojsmernou. Jednosmerná letenka by bola výhodnejšia v tom, že by sme neboli obmedzení trasou návratnej letenky a tak by sme po ceste domov mohli ísť napríklad cez Srí Lanku, Laos alebo Kambodžu, čo sú všetko miesta, ktoré by sme ešte chceli navštíviť. Avšak oproti obojsmernej býva varianta dvoch jednosmerných leteniek o dosť drahšia, nepredvídateľnejšia a komplikovaniejšia.

Oproti obojsmernej býva varianta dvoch jednosmerných leteniek o dosť drahšia

Pre jednosmerné letenky bola dlhodobo najlacnejšia alternatíva spoločnosť Cebu Pacific, zhodou okolností filipínska spoločnosť. Lietajú z Dubaja  alebo s Kuwajtu do Cebu cez Manilu, s tým že na letisku v Manile musíte stráviť jednu noc. Jednosmerná letenka sa pohybovala niekde v rozmedzí 230 – 280eur, cca o 40-50 eur menej, ak by ste končili už v Manile.

Do Dubaja zas lieta napr. Wizzair z Budapešti za celkom slušné akciové ceny. Dajú sa nájsť aj akciové lety napr. z Viedne a oplatí sa číhať na nejakú akciu a až potom bookovať letenku na Filipíny keďže jej cena je viacmenej konštantná.

V Dubaji treba myslieť aj na to, že sú tu 2 medzinárodné letiská, DXB a DWC. Podľa toho čo som si písal s kamarátkou, ktorá tam žije už dlhšiu dobu, na transfer medzi letiskami sa oplatí využiť taxík, ktorý stojí vyše 50 eur, ale je porovnateľný s cenou, ktorú by ste zaplatili za autobus. Cesta medzi letiskami je závislá na premávke a môže trvať od 45min do 1,5 hodiny.

Myslím si, že táto varianta je ideálna pre backpackerov, ktorí nemusia riešiť batožinu. Výhoda je, že lety operujú dve rôzne spoločnosti, čiže sa dajú na seba nadviazať aj tak, aby ste v Kuwajte či Dubaji mohli stráviť jednu alebo viac nocí a spraviť si zopár selfíčiek s Burj Khalifou alebo inými landmarkami.

Naša letenka

Keďže sme si so sebou brali aj kitesurfingovú výbavu, tj. 3 kity, 2 dosky a všetko okolo, rozhodli sme sa pre variantu priameho letu jednou spoločnosťou, samozrejme s medzipristátím, ale stým že nebudeme musieť riešiť cestou batožinu a presuny. Pri tejto variante sa už oplatila letenka spiatočná, kde rozdiel medzi jednosmernou a spiatočnou letenkou bol iba cca 140 eur.

Za spiatočnú otvorenú letenku sme zaplatili 650 eur

Spočiatku sme nevedeli ani kde začať hľadať. Ako prvé sme teda začali pozerať ceny spiatočných leteniek cez Pelikán a cez Skyscanner. Letenky sa pohybovali okolo 500-550 eur. Dlhodobo sa ceny nemenili a keď som si pozrel cenu letu o 3 dni a o 3 mesiace, bola stále v tomto cenovom rozpätí. Čo bola dobrá správa, pretože sme mali čas prezistiť aj iné varianty. Úprimne som stále dúfal, že sa nám podarí vyčíhať nejakú super akciu. Náš hlavný problém, ktorý Pelikán ani Skyscanner neriešil bol, že letenky sa dali kúpiť iba na fixný termín príletu a odletu. My sme však nevedeli kedy budeme chcieť letieť naspäť.

Dadka preto zo zvedavosti zašla v Bratislave do spoločnosti INVIA, cez ktorú už predtým riešila letenky na Formenteru. Podľa jej slov boli veľmi ústretoví a odporučili ju na pani  Janu Vanišovú, ktorá sa nakoniec o naše letenky postarala. Za spiatočnú otvorenú letenku sme zaplatili 650 eur, tých 100 extra eur sme zaplatili však radi stým, že nie sme časovo obmedzení a môžeme odísť keď na to nadíde čas. Jana za nás riešila aj všetky otázky ohľadom letu ako napríklad nadrozmerná batožina kôli kajtom, ktorá býva u niektorých leteckých spoločností problémom a zaväzovali sa aj riešiť problémy s prípadným omeškaním letu alebo podobnými komplikáciami.

Ako sa nám letelo s Cathay Pacific a Cebu Pacific

Samotný let bol zastrešený spoločnosťou Cathay Pacific a to trasou Praha -> (2:05 h) Londýn -> (11:10 h) Hong Kong -> (1:50 h) Cebu. My sme s 2 dňovou prestávkou pokračovali z Cebu ešte do finálnej destinácie na ostrov Siargao. Letenky na Siargao sme si kupovali už osobitne a to cez Cebu Pacific (cca 50eur/os.). Nevšimli sme si však dôležitú vec ohľadom batožiny, kým Cathay Pacific má baggage allowance 30kg/os. Cebu Pacific len 20kg/os. a tak sme za ňu ešte doplácali  90 eur. Tarif na extra batožinu majú 200 PHP/kg (4 eur/kg). Pri oboch spoločnostiach pozerajú iba na celkovú hmotnosť a neriešia počet zavazadiel.

Ak si budete so sebou brať aj surfovú či kajtovú výbavu, najprv sa v Cebu Pacific, konkrétne na lete Cebu -> Siargao budú tváriť že sa to nedá. Na infolinke nám povedali že, sports-equipment sa nedá dokúpiť, avšak na check-ine vám to vezmú bez problémov. Kôli krátkej pristávacej dráhe sa na ostrov letí malým vrtuľovým lietadieľkom, ktoré akonáhle vystúpa už hneď začína klesať. Celý let trval  45minút.

Po pristátí na Siargao

Touchdown na Siargao

Lety s Cathay Pacific boli veľmi príjemné, servis na vyššej štandardnej úrovni. Jedlo a ponuka alko aj nealko nápojov bola pestrá, až na to že po štvrtom whiskey and coke na uvoľnenie strachu z lietania mi už ďalší odmietali priniesť, ale to je zas pochopiteľné. Na všetkých letoch bola vlastná obrazovka s veľkým výberom najnovších filmov, seriálov, hier a iných multimédií na spríjemnenie letu. Ale to je už v dnešnej dobe štandard. Zaujímavá bola aj kamera na spodnej časti lietadlá najmä pri pristávaní v Hong Kongu, kde sa pristáva na  runway ostrove. Už som si šiel skoro nafukovať záchrannú vestu, keď sa zrazu pod nami zjavila pristávacia dráha. V Cebu sme si dali dva extra dni, aby sme prípadne počkali na batožinu, ak nestihne doraziť včas, avšak boli sme veľmi milo prekvapení, že všetko došlo ako malo. Veľký palec hore ich logistike.

Letiská a prípadné prenocovanie

Ďalší bod, ktorého by som sa rád dotkol sú letiská a spanie. Veľa info sa dá nájsť aj na šikovnom webe sleeping in airports. Spali sme síce iba v Prahe, keďže sme leteli už o 6:50 ráno a z Mikuláša sme dorazili o polnoci, ale ako starý letiskový spáč, som si každé letisko podrobne do budúcna prečekoval.

Spachtoši v Prahe.

Spachtoši v Prahe.

V Prahe sme spali na vlastnej batožine, úplne na pravom konci odletovej haly, kde bolo príjemné prítmie a viacero zničených spiacich cestovateľov. V hale bola celkom zima, ale naštastie sme mali so sebou aj našu Whitedog deku, čiže o teplo bolo postarané. Jediná vada bola nočná šichta upratovačov letiska, ktorí okolo nás behali na čistiacich vozíkoch. Ak nemáte batožinu na ktorej si ustlete, moc miesta na spanie tam však nie je. Sedačky majú podpierky na lakte a teda sa ťažko hľadá miesto, kde by sa dalo natiahnuť.

Ako starý letiskový spáč, som si každé letisko podrobne dobudúcna prečekoval

Na Heathrow-e sme sa pohybovali iba v transfer zóne, tj. duty free zóna za čekinom. Úprimne, tu by som spať nechcel. Celé letisko je kapacitne poddimenzované a bolo ťažké si nájsť vôbec miesto na sedenie, nie to na spanie. Avšak sedačky nie sú oddelené lakťovými predelovačmi a ak by sa vám podarilo nájsť miesto, vyspať by sa tu dalo.

V Hong Kongu sme sa takisto pohybovali len v transfer zóne, ale celkový dojem z letiska (čistota, priestrannosť, pohodlie) bol stokrát lepší ako na Heathrow-e. Príjemné malé coffee a dutyfree shopy a obrovské množstvo miesta na sedenie či spanie.

Letisko v Cebu. Tu je spanie v odletovej hale “veľké nie”. Aj keď je tu množstvo policajtov, bezpečné mi to neprišlo. Veľkosťou by som ho prirovnal k letisku v Poprade. Čo sa týka dutyfree zóny, tu už je to lepšie a keďže je letisko malé, veľmi by záležalo od počtu ľudí, ktorí by čakali na pripájacie lety. Problémom však stále sú opierky na lakte.

Letisko Cebu

Duty free zóna – Letisko v Cebu

Čistý čas cestovania z Liptovského Mikuláša až na Siargao, odpočítajuc 2 dni v Cebu, nám trval približne 53 hodín. Je to však malá daň za tú krásu, ktorú nájdete na Filipínach a to najmä na strove Siargao.

Malý preview ostrova pri pristávaní

Malý preview ostrova pri pristávaní

Post a new comment